X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "School en studie" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Vak Commercieel voor de heeren van grou

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
-1
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( -1 )
RSS van Daphne6 Daphne6 Auteur op infoyo sinds
01 November 2010


Bekijk het profiel van Daphne6
Datum: 03-11-2010
Auteur: Daphne6
Zelf heb ik voor het vak Commercieel ene project moeten maken genaamd Heeren van Grouw.Het gaat over hoe je het best een hotel kan opzetten en welke stappen je moet maken en waar je over na moet denken.Altijd handig om ergens te kunnen vinden.

Het Begin

Project: “ De Heeren van Grou” Vak: Commercieel


1. Markt

1.1 Missie

De missie van Bauke en Gretha de Vries wordt als volgt geformuleerd: Zij willen hun gasten ontspanning en rust bieden. Op basis hiervan hebben ze de volgende 3 doelstellingen:

- Voldoende winstgevend
- Tevreden klanten
- Tevreden personeel

Ze willen deze doelstellingen behalen om een goede werkomgeving te creëren en een goed inkomen te krijgen.

Er zijn een aantal dingen belangrijk bij het formuleren van een missie:

- Marktgericht (richten op de klant)
- Concreet, dus goed gedefinieerd
- Realistisch

Analyse
Er zijn 3 doelstellingen gesteld door Bauke en Grethe de Vries. De doelstellingen zijn niet gedetailleerd genoemd. Ze willen voldoende winstgevend zijn, maar geven niet aan hoeveel winst ze minimaal willen behalen. Tevreden klanten en tevreden personeel spreekt voor zich.

1.2 Marktafbakening

De marktafbakening, oftewel een marktgerichte missie formuleren houdt in dat er wordt afgevraagd:

- Wat is ons activiteitenterrein?
- Wie zijn onze klanten?
- Wat willen de klanten?
- Waar moeten we ons op richten?


Wat is het activiteitenterrein?
Ontspanning
Eten
Drinken
Slapen
Vermaak

Wie zijn de klanten?
Zakenmensen
Dagtoeristen

Hoe
Restaurant
Hotel

Wat willen de klanten?

De klanten willen vooral ontspanning en rust, omdat zakenmensen vaak de volgende dag weer vertrekken, en een goede nachtrust nodig hebben. Vanzelfsprekend willen de klanten ook kwaliteit voor hun geld.

Analyse
Ze richten zich op 2 doelgroepen. Dit zijn de zakenmensen en dagtoeristen. Het is goed geschikt voor zakenmensen, door de afgelegen ligging en de rustige omgeving kunnen zij hier rustig overnachten, om de volgende dag weer verder te reizen. Ook voor dagtoeristen is het een goed hotel/restaurant. Er kan genoeg gedaan worden in de omgeving. De dagtoeristen kunnen hier goed even wat eten of drinken. Er zijn alleen te weinig activiteiten in en rond het hotel/restaurant, om de klanten te vermaken.


2. Huidig marketingbeleid

2.1 Productbeleid

De producten die verkocht worden zijn natuurlijk het eten en drinken in het restaurant en de bar. Een ander product is de overnachtingsmogelijkheid in het hotel.

Welke producten worden er aangeboden?

- Eten en drinken

Er is een restaurant met 130 zitplaatsen. Elke dag is er een ontbijtbuffet, lunch en diner. Het ontbijtbuffet is alleen voor hotelgasten. De maaltijden worden in buffetvorm aangeboden. Vier keer per jaar worden de menu’s aangepast. Er wordt vrij veel gebruik gemaakt van de lunch en diner door niet-hotelgasten.

- Hotelkamers

Er zijn genoeg warme dranken, met ongeveer 10 verschillende soorten koffie en verschillende soorten thee. Bij de frisdranken is er nogal weinig keuze. Er staat wel diverse flesjes fris aangegeven, hier is niet duidelijk te zien welke dat zijn. De wijnkaart is uitgebreid maar prijzig. Verder zijn de cognacs, whisky’s en likeuren apart op de kaart gezet.


Analyse

De drankkaart is heel uitgebreid, en hier hoeft niks aan veranderd te worden, en de prijzen zijn ook niet schrikbarend hoog. Er zijn genoeg warme dranken, met ongeveer 10 verschillende soorten koffie en verschillende soorten thee. Bij de frisdranken is er nogal weinig keuze. Er staat wel diverse flesjes fris aangegeven, hier is niet duidelijk te zien welke dat zijn. De wijnkaart is uitgebreid maar prijzig. Verder zijn de cognacs, whisky’s en likeuren apart op de kaart gezet. Heel uitgebreid, en hier hoeft niks aan veranderd te worden.

Er wordt mediterraans eten gemaakt. Het is vreemd dat er in een klein Fries dorpje mediterraans eten wordt geserveerd, dit kunnen de gasten namelijk overal eten, dus hierin is het restaurant niet uniek of onderscheidend.

Het hotel heeft 50 hotelkamers en zijn luxe ingericht met een badkamer, lcd-tv, telefoon en minikoelkast. De kamers zijn dus uitgebreid en luxe. Al wordt er door klanten veel geklaagd over de bedden en dat de kamers te klein zijn. Ook zijn de kamers gehorig. De kamers staan in de weekenden meestal leeg. Nadia Omar is degene die verantwoordelijk is voor het schoonhouden van de kamers.

2.2 Prijsbeleid

De prijzen van de hotelkamers liggen redelijk laag in vergelijking met de concurrenten. Bijvoorbeeld voor een tweepersoonskamer voor een weekend betaalt men bij “ de Heeren van Grou” €65,-. Bij de concurrent “Hotel Goerres” in Akkrum betaalt men voor een tweepersoonskamer €90,- per nacht. Maar hier zit wel het ontbijtbuffet bij inbegrepen. De andere concurrent (Hotel Oostergoo in Grou) vraagt ongeveer hetzelfde als “Hotel Goerres” per nacht.

Dus de prijzen van de kamers zijn een stuk lager dan bij de concurrenten wordt aangeboden.

De prijzen van de drankjes liggen rond de gemiddelde drankprijzen, maar de wijnen die op de wijnkaart staan zijn toch een stuk goedkoper dan die van de concurrenten.

2.3 Plaatsbeleid

“De Heeren van Grou” is gelegen aan het Pikmeer, net buiten het dorp Grou. Het heeft een fantastisch uitzicht over het meer. Het is goed bereikbaar met de auto en het openbaar vervoer. Grou telt ruim 5600 inwoners, maar er komen daar maar weinig van naar de Heeren van Grou. Het is gelegen met 2 directe concurrenten in de buurt. Hotel Goerres in Akkrum en Hotel Oostergoo in Grou. Het is gevestigd in een oud pand dat goed onderhouden is. Het is een typisch Fries pand.

Analyse
Het hotel/restaurant is prachtig gelegen. En hierdoor zouden ze ook veel klanten moeten trekken, toch is het in de weekenden nog vaak leeg. Er kan dus veel meer uitgehaald worden. Zo zou er meer gebruik gemaakt kunnen worden van het Pikmeer, en faciliteiten in het hotel zelf.

2.4 Promotiebeleid

Bauke en Gretha de Vries doen ook aan promotie. De boodschap die ze willen meegeven aan de potentiële klanten is: hotel/restaurant De Heeren van Grou biedt ontspanning en rust met een fantastisch uitzicht op het Pikmeer vanuit luxe kamers. Verder wordt benadrukt dat de keuken een mediterraans tintje heeft.

Er wordt veel geadverteerd in de regio, maar ook in het ANWB- ledenblad. Ook op internet hebben zij een verwijzing naar de website van het hotel/restaurant staan. Tenslotte sponsoren ze ook de plaatselijke schaatsclub.

Analyse
De promotie wordt gericht op de zakelijke en toeristische markt. Het is nogal opmerkelijk te noemen dat er alleen regionaal wordt geadverteerd, terwijl ze wel dagtoeristen willen trekken. Deze mensen komen uit heel Nederland (zo niet uit andere landen) om hier te varen en dingen te bekijken. Als er meer landelijk geadverteerd wordt, de website opknapt, en adverteert bij de VVV’s zouden er veel meer mensen bereikt worden.


3. Macro-omgevingsfactoren

3.1 Demografisch

De ontwikkeling van 50-plussers is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Deze mensen hebben veel te besteden, en hebben meestal veel vrije tijd. Om dagtoeristen te trekken, kan er vooral op deze groep gefocust worden door Bauke en Gretha. Er wonen ook veel mensen in het westen van het land. Als daar veel zakenmensen bij zitten die voor 1 of meerdere dagen naar Friesland moeten, zou De Heeren van Grou hier een goede mogelijkheid voor kunnen zijn.

Hier wordt nog niet voldoende naar gekeken door Bauke en Gretha. Er wordt wel globaal gezegd wat de doelgroep is, maar er wordt niet gekeken naar hoe de ontwikkelingen zijn op dit gebied.

3.2 Economisch

Nu er een economische crisis is, zullen mensen natuurlijk veel minder besteden, en minder vaak een dagje weggaan. Ook hier kan op oudere mensen extra gefocust worden, omdat zij weinig problemen hebben door de crisis. De prijzen zijn in ieder geval niet te hoog in vergelijking met de concurrenten. Dit is hopelijk in het voordeel van De Heeren van Grou omdat, zeker nu, de mensen zullen kijken waar ze het minst betalen.

3.3 Sociaal-cultureel

Het is tegenwoordig een stuk populairder om weekendjes weg te gaan, en deze te boeken via internet. Dus zou er meer gericht kunnen worden op de prijs en promotie van de weekendarrangementen. Dus ook een boekingsmogelijkheid via internet, omdat dat steeds meer in opkomst is. Mensen kijken toch eerder op internet dan dat ze op gaan bellen, of naar de VVV gaan.

Gezonde producten worden steeds belangrijker voor de mensen, De Heeren van Grou spelen hier al aardig op in met de lunch en diner. Ze bieden eten aan voor mensen die hier extra op letten. Maar het kan natuurlijk altijd meer.

Ook wellness is belangrijk geworden, mensen willen kunnen relaxen om zich weer ontspannen te voelen. Daardoor komen hier steeds meer mogelijkheden voor, ook bij De Heeren van Grou wordt hier aan gedacht. Een keerpunt van een wellness gedeelte is het milieu. Een wellness ruimte kost extra geld, ook aan belastingen.

3.4 Technologisch

Door de ontwikkeling van het internet hebben steeds meer mensen een laptop. Hierdoor kan het hotel zich ook onderscheiden, of in ieder geval meedoen aan deze ontwikkeling doormiddel van een draadloze internet verbinding in het hele hotel en restaurant. Hierdoor kunnen mensen overal met hun eigen laptop op internet komen. Dit is vooral een voordeel voor de zakenmensen die nog werk te doen hebben. Ook kan er een computerruimte worden gemaakt, met een aantal openbare computers, om zo de behoeften van de klant te bevredigen.

3.5 Ecologisch

Ook het milieu is een belangrijk item geworden, hier wordt eigenlijk weinig aan gedaan door De Heeren van Grou. Er wordt bijvoorbeeld geen gebruik gemaakt van groene stroom, en ook bij het eten wordt hier niet op gelet. Zo wordt bijvoorbeeld 10% van de voorraad verse artikelen weggegooid. Ook wordt er door verschillende leveranciers geleverd. Als dit beter wordt geregeld (dus minder verschillende leveranciers), is dit ook minder belastend voor het milieu.

3.6 Politiek-juridisch

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl