X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "School en studie" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Betoog examen verandering

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+9
  Goed artikel ( +14 )
  Slecht artikel ( -5 )
RSS van Hozerr Hozerr Auteur op infoyo sinds
06 Oktober 2009


Bekijk het profiel van Hozerr
Datum: 07-10-2009
Auteur: Hozerr
Betoog over Examen verandering, perfect voor Nederlands. Dit betoog is van een niveau voor 6VWO, maar natuurlijk ook te gebruiken als lagere. Het geeft kort de huidige situatie weer.

Voorargumenten:
1) Ik vind dat je moet kunnen verwachten dat leerlingen vanaf het Havo-niveau en hoger in staat moeten zijn om algemeen beschaafd Nederlands te spreken en schrijven. Je moet toch de taal kunnen spreken in het land waarin je leeft. Ik lees wel eens stukken waar dan in staat: ik vindt met dt of ik vind hun of extra en expres of de of het zout. Dit zijn toch taalfouten die men zeker op hoger niveau niet meer mag maken.

De wereld globaliseert en dat doet Nederland ook. In de wereld wordt Engels steeds meer de algemene voertaal en Nederland als belangrijk handelsland heeft veel contacten met het buitenland. Engels is dus belangrijk om te leren, want Engels wordt steeds meer gesproken. Een voorbeeld hiervan is een model dat net haar Vwo-diploma had gekregen en alleen in het Engels kon zeggen:”I am eighteen.”

Wiskunde wordt bij heel veel dingen gebruikt, bij heel veel vakken. Veel leerlingen zijn niet meer in staat om snel te kunnen hoofdrekenen, ze vertrouwen teveel op de rekenmachine.

Van een pabo-studie tot een studie natuurkunde, overal heb je deze drie vakken nodig om de leerstof te begrijpen en te interpreteren.

Voor dyslectische leerlingen moet wel een oplossing gevonden worden, maar dat is vast mogelijk.

2) Door de maatregel: “het gemiddelde van het centraal examen moet een voldoende zijn” verklein je het belang van het verschil in schoolexamen. Nu kan je het proefwerk nog zo makkelijk maken, als je het niet kan blijkt dat toch op het centraal examen. Hierdoor zullen de scholen waarschijnlijk het niveau van de toetsen verhogen, zodat de leerlingen niet compleet door de mand vallen tijdens het centraal examen. Bovendien vallen de scholen zo niet door de mand, het schoolexamencijfer mag niet teveel afwijken van het centraal examen cijfer.
Hiermee verkom je bovendien een ander probleem. Wat nog wel eens voorkomt op sommige scholen is dat als een leerling een toets slecht gemaakt heeft, hij of zij deze over mag maken. Hiermee bedoel ik niet de herprofilering, maar ook gewoon een SO.
3) Het Havo- en Vwo-diploma wordt meer waard en krijgt meer aanzien dan het nu heeft. Universiteiten en HBO-scholen klagen dat de schoolverlaters zo’n laag niveau hebben. Dit geldt natuurlijk niet voor iedere leerling, er zijn ook scholen die de leerlingen goed afleveren. Wat de Universiteiten en HBO-scholen bedoelen is bijvoorbeeld het meisje dat alleen kon zeggen “I am eighteen”.

4) Ik heb zelf ook nog een aanvulling, dat is namelijk dat als je een Gymnasiumdiploma wilt halen, je jouw klassieke taal af moet sluiten met een voldoende. Een Gymnasiumdiploma zonder een voldoende voor jouw klassieke taal is bijna hetzelfde als een Vwo-diploma.


Mijn stelling is nogmaals:
“Het is goed dat de exameneisen aangescherpt worden”
Waarom?
1. - Nederlands ABN, overal die vakken nodig
- Engels -> globalisatie v/d wereld,
- Wiskunde -> allerlei studies, logica.
2. Gemiddelde van centraal examen  minder kwaliteitsverschillen in schoolexamentoetsen.
3. Havo- en Vwo-diploma worden meer waard, meer aanzien.
4. Gymnasium alleen met voldoende voor klassieke taal.

Tegenargumenten:
Tegenargument 1

Ongewenst effect
De strengere exameneisen hebben alleen betrekking op het centraal schriftelijk. Dat kan scholen ertoe aanzetten hun leerlingen alleen nog voor deze examens te trainen waardoor de aandacht voor schoolonderzoeken verslapt.

Het is niet logisch om te denken dat scholen hun hele systeem aanpassen op die paar leerlingen die hier de dupe van worden. In vergelijking met de huidige situatie is de verandering ook weer niet zo groot. Het is niet zo dat het schoolexamen compleet nutteloos wordt. De nieuwe regel is gewoon een aanvulling, je moet ook het centraal examen goed maken. Dat hoefde van te voren niet per se.

Tegenargument 2:
Bovendien zal er maximaal maar één 5 gehaald mogen worden voor het trio Nederlands, Engels en wiskunde, voor het school- plus het centraal examen.

Die laatste eis leidt tot weerstand bij verenigingen van scholen, leerlingen en ouders. Taalzwakke leerlingen met een talent voor bètavakken zouden erdoor benadeeld worden en gefnuikt in hun ambities.

Voor deze leerlingen is vast een oplossing te bedenken, bijvoorbeeld 1 onvoldoende bij alleen Nederlands en Engels en niet Wiskunde. Wel moet er dan een algemene dyslexie test komen, zodat er een standaard is voor dyslecten.

Wat wel zo is, is dat dyslecten worden opgeleid voor latere beroepen. In deze beroepen worden ze niet beschermd met regels voor dyslecten, daar zijn ze gelijk aan ieder ander. Je mag ze dus wel gedeeltelijk beschermen, maar later worden ze overgelaten aan hun lot. Dan wordt van ze verwacht dat ze evengoed Nederlands en Engels kunnen als ieder ander op dat niveau.

Tegenargument 3:

Er is een brief geschreven aan de staatssecretaris. De brief is ondertekend door de VO-raad, scholierenbond LAKS, Ouders en Coo en het multiculturele instituut Forum. De ondertekenaars denken dat de nieuwe exameneisen niet automatisch beter onderwijs opleveren. Ze vrezen dat door de extra aandacht voor het examen de brede maatschappelijke vorming van leerlingen onder druk komt te staan.

Stel je nou eens voor dat iemand een vak met een 4 afsluit, welke ‘brede maatschappelijke vorming’ hebben ze dan?
Bovendien haal je het niet in de wereld als je maar 1 ding kunt, zeker als Vwo-leerlingen. Als jij heel goed aardrijkskunde kan, fantastisch. Maar je moet ook engels en andere talen kunnen, dat is nodig voor je denkniveau en ontwikkeling.

Samenvatting tegenargumenten:
1. Alleen oefenen voor centraal examen  je moet ook schoolexamen goed doen.
2. Taalzwakke leerlingen in de problemen  speciale regel, algemene dyslexie test?, maar worden in toekomst ook niet beschermd.
3. Brief, brede maatschappelijke vorming. Met een 4 goede ‘maatschappelijke vorming’?

Vergeet niet, dit zijn de jongeren die later mentaal zware banen krijgen en dus een hoog denkniveau moeten hebben.

Dit was mijn betoog.

Reacties op dit artikel
Hebnkie, 2009-11-10
( -1 )

... niet dus OMF eerste hier dit zuigt man je stinkt
Kalie, 2010-03-03
( -3 )

Daaaaaaaaaaajjjjjjjjjjjjj, 2010-05-11
( -5 )



Ye4, 2010-09-16
( -6 )

Suzanne, 2011-01-11
( +16 )

Waarom van die negatieve reacties..?
Ik snap dat de regeling, die nu helemaal door gaat, niet leuk is, maar dat heeft toch niets te maken met dit betoog?
Bedankt, dit zal mij helpen met het tentamen Nederlands over het onderwerp "Strengere Examennormen".
Matthijs, 2011-11-30
( +8 )

Thaaanks, handig voor mn discussie, vooral die tegenargumenten zodat ik wat inbreng heb tegen hun argumenten!
Evelien, 2012-02-16
( +2 )

Goed betoog zeg!
Sara, 2012-02-21
( +6 )

Heey wel goed betoog hoor, alleen wel belachelijk dit nieuwe systeem
niemand snapt dat de hele wereld aan heet vernieuwen is en dat alleen het schoolsysteem nog achter loopt. dom om dat nu te versterken door deze regels, het slaat namelijk nergens op dat dit werkelijk effectief is. alleen de mensen met slimme trucjes in petto, een mega hoog IQ of veel geld hebben dan nog kans op een universitaire studie.
mensen die belangrijk zijn voor onze wereld maar niet geschapen zijn voor zo een belachelij prestatie systeem worden daarbij volledig verwaarloosd. examens en cijfers worden in de toekomst helemaal afgeschaft volgens Duitse onderzoekers. het is alleen een moment opname en bewijst helemaal niets. ik vindt het nog steeds raar dat in onze moderne wereld zo een verouderd schoolsysteem heerst. maarja daarvoor hebben we het jaar 2012!!!! waarin mensen eindelijk hun ogen zullen openen...
Nerdxxlhenkie, 2012-03-02
( -1 )

k bn t r sws mee ns!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nerdxxlhenkie, 2012-03-02
( 0 )

k bn t r sws mee ns!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sander, 2012-04-06
( +7 )

Dit is toch geen betoog? In een betoog schrijf je een stuk waar je voor of tegen bent; dit onderbouw je met argumenten en de tegenargumenten ontkracht je. Dit is een beschouwing, alleen dan nog een heel slechte ook: een opsomming van punten, niet uitgewerkt tot een goedlopend verhaal.
Merve, 2012-05-09
( +6 )

Sander heeft 100% gelijk!
Sander, 2012-12-07
( +3 )

Wat een leuk betoog zeg! zeer interresant. alleen heeft Sjoerd wel een kleine tepel.

Gegroet leden,

tot wederziens in zweinstein
Anne, 2013-01-04
( 0 )

SU-PER erg bedanktt!!!! Kheb toets NE en moet precies hierover een betoog schrijven
Anne, 2013-01-04
( 0 )

De argumenten dan hè.. dit is niet echt een betoog
Maudi, 2013-02-25
( 0 )

Slecht.
Ruben, 2013-06-13
( 0 )

Dit betoog is geweldig, beter dan ik ook zou kunnen maken.

(Bij betogen moet je voor en tegen argumenten geven, zuigertjes zoals sander en merve)
Ruben, 2013-06-13
( 0 )

Ooit* (ik ben trouwens dyslectisch)
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl