X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "School en studie" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Ik snap het niet

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
-1
  Goed artikel ( +1 )
  Slecht artikel ( -2 )
RSS van Normyo Normyo Auteur op infoyo sinds
12 November 2008


Bekijk het profiel van Normyo
Datum: 18-02-2010
Auteur: Normyo
Deze uitspraak wil je natuurlijk liever niet van een ander horen. Dat betekent namelijk dat of je uitleg te moeilijk is of de ander te dom is om je te begrijpen. In het eerste geval moet je hard aan het werk om een manier te ontdekken om het de ander wel duidelijk te maken. In het tweede geval kun je wel stoppen. Het punt met deze uitspraak is echter dat ze zo vaag is als maar mogelijk is.

Snappen

Iets begrijpen is voor de meeste mensen heel belangrijk, het geeft ze een gevoel van zekerheid. Ze nemen liever geen beslissing als ze iets belangrijk vinden, maar het niet snappen. Of ze laten liever iemand anders die ze vertrouwen de beslissing nemen in de hoop dat die het wel begrijpt en het hun misschien naderhand kan uitleggen. Maar er zijn genoeg onderwerpen in deze wereld die we niet begrijpen. Daarbij is de vraag wel wat we onder snappen verstaan. Want bij veel zaken is het vaak geen kwestie van snappen, maar gewoon doen.

Dus als iemand probeert uit te leggen dat de Nederlandse overheid aangestuurd wordt door mensen die in een politiek verkiezingsproces zijn gekozen en aangesteld door die gekozen Nederlanders. Dan kan iemand zeggen het niet te snappen. Maar hier zijn een aantal zaken die niet te snappen zijn. Zo kan iemand niet begrijpen wat de overheid is. Het begrip aansturen kan onbekend zijn. Wat is een politiek verkiezingsproces? Wat is aanstellen? Wat is gekozen?

In ťťn zin kunnen dus meerdere zaken onbekend zijn voor een persoon. Het kan zelfs zo zijn dat iemand de hele zin niet begrijpt. Iemand die bijvoorbeeld in een dictatoriaal systeem opgroeit waar geen verkiezingen plaatsvinden, zal bijvoorbeeld niet begrijpen wat politieke verkiezingen zijn. Terwijl deze persoon bijvoorbeeld wel heel goed kan weten wat politiek is, namelijk het verkrijgen en verdelen van macht. En hij kan heel goed weten wat verkiezen is, iedereen verkiest namelijk wel het ene snoepje boven het andere.

Iets snappen is vaak niets anders dan het begrip kunnen koppelen aan een eigen ervaring.

Uitleggen

Omdat iemand slechts een deel van een uitleg of proces niet kan begrijpen of het gehele proces, betekent dat dat je als uitlegger opzoek moet naar het punt waar het begrip verdwijnt. Snapt iemand dus niets of slechts maar een klein beetje niet. Om te ontdekken wat iemand niet begrijpt moet je vragen stellen die betrekking hebben op dat wat je probeert uit te leggen. Maar de ander moet ook bereid zijn om samen met de vragensteller nogmaals door het onderwerp te lopen om te ontdekken wat hij niet snapt.

In het onderwijs en onderwijskundig onderzoek is vaak over dit probleem van uitleggen nagedacht. Zo is men tot de conclusie gekomen dat men bij de meeste mensen gewoon klein moet beginnen. Niet beginnen met de matrices theorie of verzamelingenleer. Maar wat zijn getallen en hoe zien ze er uit als je mensen wiskunde wilt leren. Bij hoogbegaafden moet men dan weer werken met iets grotere stappen wil men voorkomen dat ze uit verveling niet meer begrijpen wat er wordt verteld. En dan ook nog het liefst aangeven waar het proces van vandaag eindigt. Dus niet: "We gaan vandaag rekenen," maar "We gaan vandaag de eerste tien cijfers leren van het tientallige stelsel."

Een andere optie om mensen begrip bij te brengen is een andere indeling kiezen. Zo kun je bijvoorbeeld ook kiezen voor een historische benadering. Wie heeft de cijfers bedacht die we tegenwoordig gebruiken. Onze cijfertekens (1, 2, 3, enz.) komen bijvoorbeeld uit het midden-oosten. Het cijfer nul is bedacht door de Hindoestanen.

Er zijn wat dat betreft genoeg indelingen te bedenken om mensen begrip ergens voor bij te brengen. Bij gevaarlijke werkzaamheden kun je er voor kiezen om eerst de veiligheidswerkwijzen uit te leggen en regelmatig te herhalen, terwijl je de andere werkzaamheden duidelijk maakt.

Daarnaast kun je er ook nog voor kiezen zoals Kolb duidelijk maakte om een indeling te maken naar hoe mensen leren. Is iemand een actieve leerling of juist een passieve. Heeft hij een abstracte benadering van het onderwerp of juist een concrete. Afhankelijk van iemands voorkeur voor een bepaalde leerstijl, kun je een bepaalde manier van uitleggen te kiezen. Maar dat betekent nog steeds niet dat iemand je uitleg direct snapt.

Reacties op dit artikel
Hamawillow, 2010-02-25
( 0 )

Hoi Normyo,
Een leuk onderwerp dat je aansnijdt, zeer herkenbaar.
jammer vind ik dat je blijft bij opsommen van mogelijkheden.
mij interreseert het wat jíj denkt.
groetjes, Hama
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl