X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "School en studie" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Onderwijs ondersteuning

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Normyo Normyo Auteur op infoyo sinds
12 November 2008


Bekijk het profiel van Normyo
Datum: 28-01-2009
Auteur: Normyo
Ik bedoel hier niet het systeem binnen de school, maar de situatie thuis. Uit onderzoek is gebleken, dat leerlingen die succesvol zijn op school op allerlei manieren een voorsprong hebben op leerlingen die het slecht doen op school.

De belangrijkste punten

Veel succesvolle leerlingen komen uit een thuis situatie die in niets lijkt op de thuis situatie van slecht preseterende leerlingen.

Om te beginnen vinden de ouders het volgen van onderwijs belangrijk. Dit leidt vervolgens tot ouderlijk gedrag, waaruit voor de leerling blijkt, dat onderwijs volgen een gewaardeerde activiteit is. Zo wordt de leerling vaak geholpen om het huiswerk te doen. Er wordt dus ge´nformeerd of er huiswerk is en als het huiswerk af is wordt het gecontroleerd. De leerling wordt ook gemotiveerd om zijn huiswerk te doen en met rust gelaten als hij of zij bezig is met zijn of haar huiswerk. Verder heeft de leerling thuis een rustige ruimte, waar er zonder afleiding gewerkt kan worden. En als de leerlingen vragen heeft, dan wordt er geholpen. Niet in de vorm van het geven van het antwoord, maar door samen met de leerling het leerboek door te nemen. Daarnaast bevat de thuissituatie vaak meerdere informatiebronnen, waar de leerling gebruik van kan maken. Maar ook zijn of haar ouders maken zichtbaar gebruik van de informatiebronnen. Ouders laten dus merken dat leren belangrijk is.

De ouders laten naast de thuissituatie ook in hun gedrag naar school toe merken het onderwijs belangrijk te vinden. Zo bezoeken ouders ouderavonden en stellen naar aanleiding daarvan vragen aan hun kind. Ze zijn ook ge´nteresseerd in het rapport en zoeken hulp voor die vakken, waar de leerling zwak presteert. Een uitnodiging van school wordt niet afgedaan als onbelangrijk, maar wordt aangenomen, zelfs als het niet gaat om een ouderavond.

Het gevolg van al deze aandacht is dat de leerling het beeld krijgt, dat leren en onderwijs belangrijk is. En daardoor wordt het ook makkelijker om zich te concentreren op vakken, die als niet leuk worden ervaren.

Slecht presterende leerlingen

Bij leerlingen die slecht presteren op school is het precies andersom. De ouders laten in alles blijken, onderwijs niet belangrijk te vinden. Huiswerk is niet belangrijk en gaat niet voor. De leerling moet bijvoorbeeld als hij of zij thuiskomt eerst allerlei taken uitvoeren, voordat het huiswerk gemaakt mag worden. De leerling heeft geen rustige ruimte om in te werken en moet klaar staan voor opdrachten van ouders. Ouders helpen wel bij het huiswerk, maar door het geven van antwoorden. Er wordt ook niet opgelet of een leerling zijn of haar huiswerk af heeft als hij of zij naar buiten wil. Als een leerling zegt, zijn of haar huiswerk af te hebben, dan wordt dat geloofd en mag de leerling verder doen wat hij of zij wil. De ouders zoeken ook geen hulp, indien een leerling slecht presteert. En uitnodigingen van school voor ouderavonden of andere activiteiten worden niet beantwoord of gehonoreerd. De kans bestaat zelfs, dat een leerling die met een slecht rapport thuiskomt straf krijgt. En een leerling die met strafwerk thuiskomt van school, krijgt vaak ook nog eens extra straf van de ouders. Dit in tegenstelling tot de ouders van een goed presterende leerling, die een gesprek aangaan met de leerling en hem of haar de tijd geven om het strafwerk te maken en controleren of het strafwerk is gemaakt.

De slecht presterende leerling is dus eigenlijk dubbel op achterstand ten opzichte van de goed presterende leerling. Hij of zij heeft niet alle faciliteiten, die een goed presterende leerling heeft, maar moet ook nog eens opboksen tegen een huiselijke sfeer waarin onderwijs als zinloos, tijdverspilling en nutteloos wordt ervaren.

Maar gelukkig zijn er altijd nog uitzonderingen op deze regels. Er zijn ook leerlingen uit omgevingen, die niets met onderwijs hebben, die het goed doen op school. En er zijn leerlingen uit onderwijs positieve omgevingen, die het slecht doen op school.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl