X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "School en studie" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Toetsontwikkeling

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Normyo Normyo Auteur op infoyo sinds
12 November 2008


Bekijk het profiel van Normyo
Datum: 20-12-2008
Auteur: Normyo
In het onderwijs is het gebruik van toetsen de normaalste zaak van de wereld. Daarbij heeft men de keuze uit twee soorten vragen, gesloten vragen of meerkeuze en open vragen of essay. Het verschil tussen beide soorten vragen is niet van belang in dit artikel. Maar waar het op neerkomt, is dat gesloten vragen de antwoorden aanbieden, terwijl open vragen het antwoord overlaten aan de beantwoorder van de vragen. Bij toetsontwikkeling gaat het echter niet om de keuze voor gesloten- of open vragen.

Het doel van toestontwikkeling

Bij het maken van toetsen gaat het er om het antwoord te vinden op de omvang van iemands kennis. Dus hoeveel weet een student van een bepaald onderwerp. Weet hij genoeg om de volgende fase in het leerproces te kunnen volgen? Weet de student genoeg om zelfstandig aan het werk te gaan in een beroep waarvoor hij is opgeleid?

Het gaat bij toetsen dus niet om het cijfer, maar om de student. Het cijfer is slechts een indicatie van de stand van zaken, niet het doel.

Hoe te doen

De eenvoudigste oplossing voor toetsontwikkeling is over ieder onderdeel dat onderwezen is een vraag te stellen. Hoewel dit voor een toets over een hoofdstuk van 10 bladzijden redelijk te doen is, wordt het iets anders als het hoofdstuk een pagina of 50 bevat. Nu kan men natuurlijk na iedere 5 bladzijden een toets af nemen, maar dat kan weer tot gevolg hebben dat bepaalde onderwerpen door midden gedeeld getoetst worden of dat de ene toets over 5 en de andere over 10 paginas moet gaan.

Het is dus veel handiger om een soort uittreksel toets te maken. Daarbij is het uitgangspunt voortdurend, dat een toetsvraag een aantal onderdelen samenvat. Het nadeel van deze aanpak is dat, een toetsvraag veel te ingewikkeld wordt voor het niveau waarop de student zich bevindt.

Een andere aanpak is het op basis van toeval samenstellen van een toets. Daarbij wordt er over willekeurige elementen van de stof vragen ontwikkeld. Door het toeval te laten beslissen welke vragen je stelt, voorkom je dat leerlingen maar een deel van de stof hoeven te leren.

En dan is er natuurlijk nog de optie om alle drie de vormen te combineren. Uit een uittreksel van ieder onderdeel kies je willekeurig een aantal vragen.

Op deze manier kun je meestal wel een aardige toets samenstellen, die je een redelijk inzicht geeft in wat de leerling of student weet of geleerd heeft.

Een hulpmiddel

Omdat er tijdens onderwijs niet alleen kennis wordt overgedragen, maar ook vaardigheid en inzicht, kan het geen kwaad om ook vragen te gebruiken die deze aspecten toetsen. In dat geval kan het geen kwaad om een matrix te creŽren, waarin in de rijen de te toetsen onderwerpen komen en in de kolomen de elementen kennis, inzicht, vaardigheid.

Als je nu ook nog wilt weten op welke punten een leerling tekort schiet, kan het geen kwaad om in de matrix een kolom op te nemen voor relaties tussen vragen. In die kolom zou je dan kunnen aangeven welke vraag voorafgaat in samenhang met een andere vraag. Hierdoor kun je bij het nakijken vaststellen waar een leerling het aan kennis ontbreekt. En of het gaat om een tekort aan kennis, inzicht of vaardigheid.


Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl